תוסיפו קצת טבע לחיים • מסלולי מים להפגת החום

    יוסי ברויער 1 Comment on תוסיפו קצת טבע לחיים • מסלולי מים להפגת החום
    9:08
    05.05.24
    מוטי הלפרין No Comments on עוד השבוע: הממשלה תפרסם את תזכיר חוק הגיוס הדרמטי

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    "בין הזמנים" הם הימים בהם אנו מצויים עתה. חום, לחות וגם זמן להתאווררות, קבלו כתבה נוספת מבית רשות הטבע והגנים של אתרי מים להפגת החום לצד מסלולים, אשר כולם מתאימים למשפחה החרדית המטיילת.

    צאו לטייל, אך עם סוף מעשה במחשבה תחילה. חוויית הטיול בטבע יכולה להיות נפלאה אך גם מסוכנת. המציאות המצערת מלמדת כי רק בשנה האחרונה קיפחו את חייהם מטיילים לא מעטים עקב התייבשות, טביעה וקפיצה מצוקים.

    לפני יציאתכם לטיול התקשרו תמיד למוקד המידע של רשות הטבע והגנים – 3639* והתייעצו לגבי מסלול הליכתכם.

    שמורת טבע בית צידה

    שמורת טבע המשתרעת על שטח של כ-7,000 דונם (שבו נמצאים גם שטחים חקלאיים), ולפיכך זוהי שמורת הטבע הגדולה בארץ של נופי מים מתוקים.

    דרגת קושי: מאמץ קל | נכים | הולכי רגל | מתאים למשפחות

     רגע לפני היציאה לדרך, בדקו שאתם ערוכים לטיול כהלכה:

    קחו עמכם לדרך לפחות חמישה ליטרים מים לאדם ליום. אל תסתמכו על מקורות מים טבעיים לשתייה.

    וחוץ ממים, אל תשכחו:  תרמיל גב, כובע נגד שמש, בגדים מתאימים, פנס לתאורה וכאמצעי איתות – טלפון סלולרי עם סוללה מלאה, רצוי גם סוללה רזרבית, נעלי הליכה סגורות ועמידות למים (הן בטוחות יותר ומחליקות פחות מסנדלים) וערכת עזרה ראשונה אישית.

    בבקעת בית צידה, השוכנת בצפון-מזרח הכנרת, נופי מים מגוונים. זהו המקום היחיד בישראל שבו נשתמרו נופי ביצה טבעיים, כמעט בלתי מופרעים. נמצאים כאן פלגי מים הזורמים בכל ימות השנה ופלגים עונתיים, ברכות מים, מעיינות, שטחי הצפה ונסיגה של הכנרת, ודלתא של הנהר הגדול בארץ, המפורסם בעולם כולו – הירדן.

    בבקעת בית צידה התפתח מגוון עשיר של מיני צמחים ובעלי חיים הקשורים במים. הלגונות שבבקעה וסבכי הצמחייה הטבולה במים הם בית גידול חשוב לדגי הכנרת בעונת ההטלה (בעיקר לאמנון הגליל), ובכך יש תרומה חשובה לאיזון האקולוגי של הכנרת.

    בקעת בית צידה (צילום: ויקיפדיה)


    היסטוריה
    מקור שמה של הבקעה מקורו בשם העיר הקדומה בית צידא (כך נכתב השם בצורתו הארמית), אשר שרידיה הולכים ונחשפים באחרונה מצפון לכנרת, בתחומי פארק הירדן.
    באתר נחשפו ממצאים מרשימים ביותר שעיקרם בתקופה הכנענית והישראלית ומיעוטם מהתקופה הרומית, תקופתו של ישו.

    יוסף בן מתתיהו (יוספוס פלביוס) כותב כי הורדוס פיליפוס (בנו של הורדוס הגדול) בנה בבית צידא עיר מפוארת ושינה את שמה ליוליס.

    בעת המרד הגדול נגד הרומאיםהתחולל בבקעת בית צידא קרב בין המורדים לבין צבא אגריפס. יוסף בן מתתיהו, שהיה מפקד צבא המורדים כותב: "סוסי אשר עליו רכבתי שקע במקום ביצות והשליכני ארצה".

    בית צידא נזכרת במשנה כמה פעמים בשם "צידן". בתקופה שלפני מלחמת ששת הימים שלטה באדמות הבקעה הפוריות שושלת בית הבק.
    בבקעה התקיימו כמה כפרים קטנים, שהתפרנסו מחקלאות ומדיג ובין השאר גידלו עדרי ג'מוסים.

     

    מסלולי הטיול בשמורה:

    המג'רסה
    מסלולי הטיולים בנחל מהנים וחווייתיים:

    מסלול "רטוב" – כולל הליכה במים ומחייב שחייה (אין להיכנס למים יחפים ורצוי לא לשאת ציוד – מחשש שיירטב). העונה המומלצת לטיול הינה מתחילת האביב ועד לסתיו.
    תחילת המסלול בשביל סלול ומסומן היורד לאפיק הנחל בסבך הקנה, על גדת נחל דליות. ניתן להיכנס אל המים ולהתחיל ללכת במורד הזרם. האפיק משנה את רוחבו ועומקו במהלך הטיול.
    לקראת אמצע המסלול מתרחב אפיק הנחל לברכות, שבהן ניתן להתרשם מצמחי הלגונה. כאשר נגיע לחורשת האקליפטוסים הנמצאת מדרום נוכל לצאת ממסלול הנחל הקצר במדרגות בנויות, או להמשיך במורד הנחל עד השלט המסמן את סוף המסלול . המשך ההליכה בלגונות אסור מטעמי שמירת טבע.

    נצא דרומה ונחזור דרך המסלול היבש חזרה אל החניון.

    • לא יודעים לשחות? אל תיכנסו למים!
    • לא יודעים את עומקם של המים? אל תקפצו! מתחת לפני המים יכולים להסתתר סלעים מסוכנים.
    • הכניסה למים עם בגדים כמוה כמשקולת על הצוואר והיא מהווה סכנת חיים! היכנסו למקווי מים רק בביגוד מתאים לשחייה.

    מסלול "יבש" – לאורך הגדה הדרומית של הנחל נפרץ "המסלול היבש", המאפשר ליהנות ולהתרשם מנוף השמורה גם ללא הליכה במים. המסלול עובר בחלקו בתוך סככות עגולות שעליהן מטפסים צמחי השמורה. בחורשת האקליפטוסים שליד הנחל הוכשרו חלקות פיקניק.

    (צילום תמונה ראשית: ויקיפדיה)



    1 תגובות

    מיין תגובות